Tuesday, January 10, 2012

sharing is caring.....


sbenanye ape yang lebih ingin dikongsikan bersama ialah kesedaran kita mengenai penyakit perempuan ni..saya telah 2 tahun berkahwin..mungkin baru lagi..tp sebaru ini jugaklah kami diuji dengan pelbagai ujian..masa mula2 kawen saya trus dapat mengajar skolah kat gua musang..sebelum ni kt slangor..hampir 5 bulan kawen masih lagi xmengandung tp kira awal lagi..dokter pon malas nak layan klu kate baru 5 bulan kawen..nak jadikan crita selepas kawen period jadi xmenentu...cycle saya dalam 32 hari ke atas..tp alhamdulillah datang tiap-tiap minggu...

sehinggalah bulan 4 period datang lewat sangat dh..bajet ngandung lah ni..smangat g jupe dokter tp dokter kate xngandung..masih xpuas hati lagi..ngeee..paksa dokter soh scan rahim.dokter agak berat gak nak scan..maklumlah baru lima bulan kawen...

akhirnya mengalah jugak dokter tu die pon scan..bile die scan die agak tekejut..saya ingat die tekejut nampak baby..haha(masih berharap kununnye)...tapi apa yang die nampak ialah bulat besar kat kiri dan kanan ovari saya...jadi dengan muka besalahnye dokter tu die kata sorry sbb mula2 die xnak scan..

maka bermulah episod yang agak tidak menyenangkan....saya terus direfer ke hospital pakar perdana..dan disitulah mula berjumpa Dr Awang..one of the coolest dokter..check punya cek sah la saya ada endometriosis. ditambah pula waktu usiaku 27 tahun endometriosisku sudah berada di stage 4..maksudnye severe lah tu...

tanggal 21 April mulalah dioperatenya saya..masuk OT kol 10.00 pagi keluar OT kol 7petang...hebatttttt...dr. said its a major operation...


gamba ni lepas dh sihat sikit..nk kluar spital dh rasanye...cantik tak serkup pink i tu...

ni nak crita skit ape endometriosis ni sbenanye...tp nak crita dulu sbenanye endometriosis ni kadang2 die xbg tanda apa2 pun.tau2 dah teruk macam saya..tp klu sape2 yang ade sengugut teruk better check la..sy dah ade endo ni sebelum kawen lagi...bila dah tau walaupun dapat kesan di awal perkahwinan ianya tetap sudah terlewat...masa dalam OT ade 3 doktor pakar. of course dr. O & G, dr. buah pinggang n usus...kos sume rawatan rm23,000..hamek kau..tp syukur Alhamdulillah company hsbnd yang tolong bayar...mekacehhhhh...

selepas kluar dr spital bermulah episod mencari support group tp malangnye kurang dikalangan org melayu..bnyk baca yg oversea punye..aka mat salleh punye..lepas operate dokter akan cucuk ubat kat kita untuk jgn dtg period..die cucuk 2 kali.1kali utk 3bulan..tp sy xdtg period 4 almost 9months...nama ubat tu lucrin depot...macam2 effect die..yg plg ketara kita akan rasa hot flash mcm org menapous tu..hot temper kurang skit..masih leh control.tp jd sensitip sgt2..skit2 nangis..hehe...

kalau ade sape2 nak crita yg same..leh la comment..we need support group


2 comments: